بهترین فیلمهای علمی – تخیلی تاریخ سینما از 1970 تاکنون


موجودات فضایی، فضانوردان، سفر با زمان و هر چیز علمی تخیلی که به آن فکر کنید با قالب دستکم یک مووی به نمایش درآمده بود. بدین ترتیب تهیه فهرستی از بهترین مووی‌های علمی تخیلی تاریخ سینما دشوار می‌شود. برای درک این که ژانر علمی تخیلی از کجا آمده باید به عصر ظهور سینما بازگردید.

به گزارش نماها به نقل از برترین ها، درست با همان ابتدای صنعت سینما، مووی «متروپولیس» (Metropolis) که با سال ۱۹۲۷ اکران شد، از جلوه‌های بصری خارق العاده‌ای برای خلق نقطه ارجاعی برای تمامی داستان‌های مربوط به یک دنیای پادآرمانشهری استفاده کرد و تاثیر آن را می‌توان با مووی «بلید رانر» (Blade Runner) دید. سپس نوبت به مووی «نبرد دنیاها» (War of the Worlds) با سال ۱۹۵۳ رسید، سپس «دکتر استرنجلاو» (Dr. Strangelove) با سال ۱۹۶۴ و البته شاهکاری دیگر از استنلی کوبریک بزرگ با عنوان «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» (۲۰۰۱: A Space Odyssey) با سال ۱۹۶۸ که می‌توان آن را تاثیرگذارترین مووی علمی تخیلی تمام دوران نامید.

با ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با بهترین مووی‌های علمی تخیلی از دهه ۱۹۷۰ تاکنون آشنا کنیم و اولین مورد را نیز با شاهکاری دیگر از کوبریک آغاز می‌کنیم.

۱. پرتقال کوکی (۱۹۷۱)

پرتقال کوکی (۱۹۷۱)

مووی «پرتقال کوکی» (Clockwork Orange) ساخته استنلی کوبریک که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده یک کلاسیک با ژانر پادآرمانشهری بود. الکس با بازی مالکوم مک داول یک نوجوان هرزه با علاقه‌ای شدید به موسیقی کلاسیک و خشونت بود. با افزایش جنایات و خشونت هایش، الکس به زندان فرستاده می‌شود، بدین امید که عطش او برای خشونت و رابطه جنسی با یک روش درمانی آزمایشی جدید درمان شود. این مووی با لنز‌های زاویه بسیار باز گرفته شده تا کیفیت رویایی و فانتزی که از مووی بیرون می‌جهد را ثبت نماید و بدین ترتیب این مووی از کوبریک به یکی از بحث برانگیزترین مووی‌های عصر خود تبدیل شد.


۲. سولاریس (۱۹۷۲)

سولاریس (۱۹۷۲)

«سولاریس» (Solaris) داستان یک روانشناس را روایت می‌کند که به پایگاه فضایی با مدار زمین فرستاده می‌شود تا سعی کند علت رفتار‌های نامتعارف دانشمندان مقیم این مرکز را کشف نماید. وقتی او به پایگاه می‌رسد برای دنیای تکان دهنده‌ای که آنجا می‌بیند آماده نیست و آن شخصیت‌هایی که او انتظارشان را داشت حضور ندارند. آندری تارکوفسکی، نویسنده و کارگردان مووی، با این مووی قصد دارد احساس عاطفی و عمق ژانر علمی تخیلی را به بیننده نشان دهد، چیزی که الهام بخش مووی‌های علمی تخیلی خوش ساخت و موفق اخیری مانند «ورود» (Arrival) و «جاذبه» (Gravity) می‌شود. بازسازی این مووی با سال ۲۰۰۲ با بازی جورج کلونی نتوانست موفقیت مووی تارکوفسکی را تکرار نماید.


۳. وست ورلد (۱۹۷۳)

وست ورلد (۱۹۷۳)

«وست ورلد» (Westworld) بسیار متفاوت از قسمتی تلویزیونی اخیر با همین نام با بازی آنتونی هاپکینز بود. با این وجود داستان هر دو تا حدود زیادی یکی بود: وست ورلد یک پارک سرگرمی متعلق به آینده بود که گروهی از موجودات شبه انسان با آن زندگی می‌کنند که کاربرد اصلی آن‌ها به حقیقت تبدیل کردن خواست‌های گاه دیوانه کننده مهمانان ثروتمند پارک بود. با این وجود ترس و وحشت با نسخه سینمایی بسیار بیشتر از نسخه سریالی بود به خصوص برای عصری که چنین داستانی بسیار خلاقانه و ترسناک بود.


۴. ارتباط نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷)

ارتباط نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷)

مووی «ارتباط نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind) متفاوت‌تر و خشن‌تر از مووی‌های قبلی استیون اسپیلبرگ بود، اما نمی‌توان آن را تنها فیلمی با مورد موجودات فضایی و کودکان دانست که نگاه به آسمان دارند. مووی روابط انسان‌ها با این موجودات و حیرت این موجودات از دنیای زمینی را به تصویر می‌کشد. جلوه‌های ویژه آن برای فیلمی که با سال ۱۹۷۷ منتشر شده خارق العاده بود و نت‌های موسیقی که برای ارتباط برقرار کردن با سفینه‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد حاصل ذهن خلاق نابغه‌ای به نام جان ویلیامز بود.


۵. استاکر (۱۹۷۹)

استاکر (۱۹۷۹)

مووی «استاکر» (Stalker) دیگر ساخته آندری تارکوفسکی یکی از شاهکار‌های هنری دوران اتحاد جماهیر شوروی بود که تماشای آن بسیار لذت بخش بود هر چند با بخش علمی.فلسفی ژانر علمی تخیلی قرار می‌گیرد. این مووی داستان سه مرد را روایت می‌کند. یک نویسنده، یک دانشمند و یک راهنما. که به منطقه‌ای ناشناخته، بی آب و علف و خطرناک می‌روند که هر کسی وارد آن شود را گیج و سردرگم می‌کند. به مدت نزدیک به ۳ ساعت و اکثراً به زبان روسی، «استاکر» با آن لانگ شات‌های تارکوفسکی فراتر از سرگرم کننده و بهتر بگوییم، میخکوب کننده بود. تاثیر این شاهکار را می‌توان با قسمتی‌های «وست ورلد» و بیشتر با مووی «نابودی» (Annihilation) ساخته الکس گارلند دید.


۶. بیگانه (۱۹۷۹)

بیگانه (۱۹۷۹)

مووی «بیگانه» (Alien) ساخته ریدلی اسکات داستان اعضای یک کشتی فضایی تجاری را روایت می‌کند که با یک موجود مرگبار که بدنبال خود ردی از مرگ و نابودی به جای می‌گذارد روبرو می‌شوند. فضای تنگ و تاریک مووی از داستان‌های کلاسیک علمی تخیلی الهام گرفته و یکی از تکنیک‌های خارق العاده آن را می‌توان نشان ندادن وحشت کامل موجود موسوم به «بیگانه» دانست که سبکی خارق العاده و بسیار ترسناک برای ساخت تعلیقی بود که از زمان به بعد به طور مرتب کپی برداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


۷.بلید رانر (۱۹۸۲)

بلید رانر (۱۹۸۲)

داستان مووی «بلید رانر» با سال ۲۰۱۹ با شهر لس آنجلس رخ می‌دهد، جایی که رایان دکارد یکی از بلید رانر‌های مشهور بود. بلید رانر به کسی گفته می‌شود که نسخه‌های شبه انسانی ساخته شده با مهندسی زیستی را تعقیب کرده و به قتل می‌رساند. او برای پیدا کردن چهار شبه انسانی که به طور غیرقانونی روی زمین زندگی می‌کنند فرستاده شده و همچنین نظارت بر تستی که قرار بود انسان‌ها را از شبه انسان‌ها تشخیص دهد. مووی اورجینال «بلید رانر» از نقاشی‌های کلاسیک ادوارد هوپر و فضای آسمان شهر هنگ کنگ برای خلق ظاهر نمادین و تکنولوژیک فضا‌های شهری که تاریکی مووی نوآری خاصی دارد استفاده می‌کند.


۸. موجود (۱۹۸۲)

موجود (۱۹۸۲)

قاره قطب جنوب. جان کارپنتر. کرت راسل. مووی «موجود» (The Thing) یکی از آن دسته مووی‌های علمی تخیلی ترسناک کلاسیک بود که هنگام انتشار مورد بی مهری منتقدان قرار گرفت، اما با تماشای چند باره و گذشت زمان زیبایی‌های خود را نشان داد. با فرو رفتن بیشتر و بیشتر دانشمندانی که با یک مرکز تحقیقاتی با قطب جنوب گرفتار شده اند با ترس و پارانویا، تنش و تعلیق با داستان افزایش می‌یابد و مواجهه با یک موجود بیگانه تاریخی و با قدرت تغییر چهره و فرو رفتن با قالب انسان ها، شرایط برای این افراد به چیزی فراتر از یک کابوس تبدیل می‌شود.


۹. ۱۲ میمون (۱۹۹۵)

میمون (۱۹۹۵)

مووی «۱۲ میمون» (۱۲ Monkeys) به کارگردانی تری گیلیام با دوران اوج کاری اش و با بازی بروس ویلیس و برد پیت، یک مووی سفر با زمانی نئو.نوآری خارق العاده بود که با آن یک ویروس مرگبار اغلب انسان‌ها را به کام مرگ فرستاده بود. بازماندگان این فاجعه با سال ۲۰۳۵ با زیر زمین زندگی می‌کنند، جایی که گروهی از دانشمندان درمانده یک جنایتکار با بازی ویلیس را به گذشته باز می‌گردانند تا از شیوع ویروس جلوگیری کند، ویروسی که گمان می‌رود توسط گروهی موسوم به ۱۲ میمون ساخته و منتشر شده بود. وقتی که او به زمانی نادرست فرستاده می‌شود خیلی زود دستگیر شده و به یک بیمارستان روانی فرستاده می‌شود، جایی که با آن با یک بیمار روانی با بازی پیت آشنا می‌شود و آنجا سعی می‌کند یکی از پزشکان را متقاعد کند که راست می‌گوید. اتفاقاتی که پس از این ماجرا می‌افتد شبکه‌ای بی نقص از اتفاقات پارادوکسی بود که گاهی اوقات عقلانی نیست، اما شما را شیفته خود می‌سازند.


۱۰. ماتریکس (۱۹۹۹)

ماتریکس (۱۹۹۹)

واچوفسکی‌ها با ساخت مووی «ماتریکس» (The Matrix) دنیای مووی‌های علمی تخیلی را تغییر دادند. مووی آن‌ها یک آینده پادآرمانشهری را به تصویر می‌کشد که با آن تمام انسان‌ها با داخل یک واقعیت شبیه سازی شده گرفتار شده اند و به عنوان یک منبع انرژی توسط مخلوقاتی که با هوش مصنوعی ساخته شده اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک هکر به نام نئو از دروغین بودن دنیایی که انسان‌ها با آن هستند مطلع می‌شود و خیلی زود شروع به جستجو برای کشف واقعیت می‌کند. این مووی سوالاتی را با مورد فلسفه وجودی و پوچ گرایی با مخاطبان ایجاد کرده و آن را با سکانس‌هایی اکشن، هنر‌های رزمی و انیمه‌های ژاپنی ترکیب نمودته تا یک مووی سایبر پانک ماندگار با ژانر علمی تخیلی تولید کند که با فرهنگ معاصر همواره به آن ارجاع داده می‌شود.


۱۱. پرایمر (۲۰۰۴)

پرایمر (۲۰۰۴)

مووی «پرایمر» (Primer) به کارگردانی شین کاروت، فیلمی با بودجه بسیار کم و بدور از جلوه‌های ویژه پرخرج، اما با تنش بالا با مورد دو مهندس به نام‌های آرون و ایب ساخت که به طور تصادفی راز سفر با زمان را با گاراژ خانه خود کشف می‌کنند. وقتی که مووی «پرایمر» منتشر شد، به خاطر اورجینال بودن مورد توجه قرار گرفت. این مووی موضوعات پیچیده ایمانند فیزیک کوانتوم را مورد بررسی قرار گرفته و آن‌ها را برای فهم بیننده ساده نمی‌سازد، به جای آن از واژه‌ها و عبارات واقعی علمی برای استفاده محققان دنیای واقعی استفاده می‌کند. بخش اعظم مووی با گاراژ‌ها و پارکینگ‌ها مووی برداری شده و به غیر از دو نقش اصلی داستان، دیگر شخصیت‌های مووی توسط دوستان یا اعضای خانواده تیم تولید به تصویر کشیده شده اند.


۱۲. سان شاین (۲۰۰۷)

سان شاین (۲۰۰۷)

با الهام از ایده مرگ گرمای جهان هستی و خاموش شدن نهایی خورشید، الکس گارلند همراه با دنی بویل یک تریلر علمی تخیلی به نام «سان شاین» یا «نور خورشید» (Sunshine) با مورد اثرات روانشناختی سفر با فضا ساخته اند. با سال ۲۰۵۶، زمین با کاهش قدرت نور آفتاب زمین با حال نابودی بود. تیمی از ۸ فضانورد با یک ماموریت مرگبار قصد دارند بار دیگر نیروی محرکه خورشید را به کار بیندازند. با نزدیک شدن سفینه آن‌ها به خورشید، آن‌ها بقایای سفینه فضایی قبلی که قصد داشتند با استفاده از آن به هدف خود برسند را پیدا می‌کنند. سازندگان برای ساخت و طراحی این مووی از ناسا مشورت گرفته و فیزیکدانان شناخته شده‌ای را به کار گرفتند. این مووی از لحاظ عاطفی و احساسی بسیار تکان دهنده و یک رولر کوستر با فضا‌های تنگ و تاریک بود که موضوعاتی مانند علم، باور دینی و با نهایت امید را مورد بررسی قرار می‌دهد.


۱۳. تلقین (۲۰۱۰)

تلقین (۲۰۱۰)

فیلمی جیمز باندی درون یک مووی سرقت درون یک مووی از کریستوفر نولان. «تلقین» (Inception) با استفاده از یک سناریو بی نقص و پیاده سازی دقیق دنیای خیالات و رویا‌ها با ترکیب خلاقیت و شوخی به یکی از جاودانه‌های تاریخ سینما تبدیل می‌شود. آزمایشات سینمایی نولان با زمان همیشه جذاب بوده اند، اما «تلقین» همچنان کامل‌ترین مووی او با این زمینه بود. با هانس زیمر با مقام آهنگساز و بازی‌های حیرت انگیز از لئوناردو دی کاپریو، تام هاردی، کن واتانابه، ماریون کوتیارد و دیگران، داستان تکان دهنده مووی تاثیر دو چندانی بر مخاطب داشت.


۱۴. مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵)

مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵)

مووی «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max:Fury Road) از منابعی مانند اضطراب امروزی، کمبود منابع، تغییرات آب و هوایی و آخرالزمان با معنای کلی آن برای خلق یک تریلر تاریک با جلوه‌های ویژه خارق العاده و محیط تکان دهنده استفاده می‌کند. با این دنیای پسا آخرالزمانی، نفت و آب به کالا‌هایی کمیاب تبدیل شده اند و گروهی از بازماندگان که از رهبری ترسناک فرار کرده اند باید برای زنده ماندن با هم متحد شوند. این مووی بیشتر از علمی تخیلی بودن یک تریلر اکشن بود و یک ترس واقعی و محسوس که از به اتمام رسیدن منابع نشأت می‌گیرد را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. زیبایی‌های پادآرمانشهری و بن مایه‌های فمنیستی مووی با بازی‌های قوی بازیگران باعث شد که این مووی یکی از بهترین مووی‌های یک دهه اخیر سینما باشد.


۱۵. ورود (۲۰۱۶)

ورود (۲۰۱۶)

رمان کوتاه «داستان زندگی تو» (Story of Your Life) نوشته تد چیانگ الهام بخش این مووی با مورد زبان و اکتشاف بود که با آن بشریت برای درک و ارتباط برقرار کردن با گروهی از موجودات فضایی که تازه به زمین آمده بود تلاش می‌کند. با بطن مووی «ورود» (Arrival) یک زبانشناس قرار دارد که تلاش‌های او برای ارتباط برقرار کردن با جماعتی از موجودات فضایی او را با کابوس‌هایی دردناک با مورد دخترش روبرو می‌کند. اگر چه بن مایه این مووی بار‌ها مورد استفاده مووی سازان قرار گرفته، اما دنیس ویلنوو با قدرت کارگردانی خارق العاده اش، این داستان کلیشه‌ای را به بحث با مورد ارتباط برقرار کردن، تشویش و عشق می‌کشاند.

Post Author: namahaa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *